Vier keer de leukste drankspellen voor in de kroeg

Laten we eerlijk zijn, je kan niet álle après-ski avonden helemaal aan staan. Soms moet er even de nodige drank naar binnen geforceerd worden om iedereen weer op stoom te krijgen.
De beste manier om dit te doen? Een drankspel.

Nog een voordeel van een drankspel doen: het trekt bekijks en de hele kroeg wil met je mee doen (iedereen wordt bloed fanatiek en de oerkreten overstijgen al snel alle muziek). Dus aan het einde van de avond hou je er ook nog eens wat nieuwe ASTH-vriendjes aan over.

Tip van de dag: Neem altijd wat dobbelstenen en speelkaarten mee en je tovert zelfs de meeste saaie avonden om tot een feestje.

De 4 leukste drankspellen

1. Kingsen

Het drankspel Kingsen speel je met een stok kaarten, grote glazen en genoeg drank (bier, shotjes..whatever you like). Alle deelnemers staan om een tafel of in een cirkel. Om de beurt pakt iedere speler een kaart. Elke kaart heeft een eigen regel. Wees vrij om zelf wat regels te verzinnen, je kunt het zo gek maken als je wilt. Iedere vriendengroep heeft andere regels, maar dit zijn de meest gangbare:

Aas: Quizmaster! Degene die deze kaart trekt mag iedereen vragen stellen. Maar als je antwoord geeft… Dan moet je drinken! Je bent de quizmaster totdat de volgende aas getrokken wordt.
Koning: Bij de eerste heer die getrokken wordt, maak je een speciaal drankje. De volgende heren die worden getrokken, leg je samen met de eerste heer op dat glas. Degene die de laatste heer van het spel pakt, moet het drankje opdrinken EN is de winnaar!
Vrouw: Als je deze kaart hebt moet iedereen een duim op tafel leggen. Degene die dit het laatst doet, die moet drinken. Probeer het dus zo onopvallend mogelijk te doen!
Boer: De Mosselman. Bij de Mosselman is het de bedoeling dat de hele tafel de eerste regel uit het bekende liedje “zeg ken jij de Mosselman, de Mosselman” zingt. De daaropvolgende zin moet worden verzonnen door de eerste speler (degene die de kaart heeft omgedraaid). Vervolgens zingt de hele tafel weer “zeg ken jij de Mosselman, de Mosselman” waarna de tweede speler een nieuwe zin bedenkt, rijmend op de zin van de eerste speler. Het spel eindigt zodra het rijmwoord niet bestaat of zodra een speler een rijmwoord gebruikt dat eerder al is gebruikt door een andere speler.
10: Verzin een regel en voer deze in. De regel geldt voor iedereen, dus ook voor jezelf.
9: Regel afschaffen. Spreekt voor zich denk ik 😉
8: De plaskaart! De speler die deze kaart pakt mag naar de wc. Tijdens een potje mag er namelijk niemand naar de wc zonder deze kaart. Doet iemand dit toch dan moet hij een vol glas drinken atten.
7: Juffen! Je gaat de cirkel rond en telt van 1 tot … hierbij mag je niet het nummer 7 noemen of een veelvoud ervan.
6: Categorieën: De speler die deze kaart pakt moet een categorie noemen. Alle andere spelers moeten dan een iets uit dezelfde categorie noemen. Diegene die het niet meer weet of te lang duurt moet 1 atje nemen. Voorbeeld: schoenmerken: Nike, Converse, Celtics, Puma.
5: Verzin een verboden woord dat niemand meer mag zeggen. Zodra dit wel gezegd wordt, moet die persoon atten.
4: De persoon rechts van je moet atten
3: De persoon links van je moet atten
2: De speel richting verandert.

2. Vikingen

Een echte gangmaker in de kroeg, want bij vikingen komt nogal wat lawaai en gekke hand bewegingen kijken. Iedereen om je heen zal zich dan ook af vragen wat jij en je vrienden in hemelsnaam aan het doen zijn. Jij daarentegen, hebt met dit drankspel de avond van je leven.
Alle spelers staan in een kring. Aan het begin wordt er één Viking aangewezen. Degenen die links en rechts van hem zitten zijn de roeiers. De rest is de zee.

Viking: je houdt je handen als twee horentjes bij je hoofd (zoals een vikinghelm, duhh) en je maakt vikinggeluiden (Aarrrrghh, Raaaaaarrrrrrrrrrrw,whoehheohoew)
Roeiers: je maakt een roeibeweging en zegt voortdurend “Roei, roei, roei, roei…”
Zee: je doet met je handen de golven na en zegt voortdurend “woesh, woesh, woesh…”
De Viking wijst op een willekeurig moment met zijn horens een nieuwe Viking aan en het spel draait mee. Let je niet op? Atten! Doe je het fout? Atten! Zeg je iets verkeerds? Atten!

3. Mexxen

Voor dit drankspel heb je alleen 2 dobbelstenen nodig. Om de beurt gooi je met de dobbelstenen. De cijfers vormen je score. De speler met de laagste score (1 en 3, dus 31) drinkt.
Gooi je een 5 en een 6, dan is jouw score 65. Gooi je een 2 en een 4, dan is je score 42. Gooi je echter twee keer hetzelfde getal, dan ligt het anders. Twee keer een 1 is niet 11, maar 100. Twee keer een 2 is 200, etc.

De hoogste score krijg je bij het gooien van een 1 en een 2. De mex! Hierbij moet de verliezer drinken. Elke mex is een extra drankje voor de verliezer. Gooi je met één dobbelsteen een 1 of een 2, dan mag je nogmaals met de andere dobbelsteen gooien om de kans op een mex te vergroten.

4. Bussen

Benodigdheden: alleen speelkaarten! Ideaal dus. Het drankspel Bussen speel je in verschillende rondes. Je moet steeds drinken als je het fout hebt, en je mag uitdelen als je het goed hebt. Je moet alle kaarten houden die je krijgt.

Ronde 1: Iedereen krijgt één kaart en moet gokken of die kaart zwart of rood is.
Ronde 2: Je moet voorspellen of de kaart die je krijgt hoger of lager is dan de eerste kaart.
Ronde 3: Je moet gokken of de derde kaart qua waarde binnen of buiten de eerste twee kaarten ligt.
Ronde 4: Je moet voorspellen of de soort kaarten (bijvoorbeeld harten) al hebt.
Ronde 5: Maak nieuwe kaarten een ‘piramide’ van vijf verdiepingen. De kaarten liggen op de kop; onderaan liggen vijf kaarten, bovenaan ligt één kaart. Eén voor één worden de kaarten omgedraaid, beginnend bij het niveau van vijf kaarten. Is een kaart die wordt omgedraaid, gelijk aan een van de kaarten die je zelf hebt, mag je een slok uitdelen. Bij het eerste niveau deel je één keer uit, elk niveau hoger is een keer extra uitdelen. De kaart die je al had, leg je op de gelijke kaart van de piramide.
Ronde 6: Degene die aan het eind de meeste kaarten over heeft, verliest. Bij gelijke stand is dit de persoon met de laagste kaart. De verliezer moet ‘de bus in’: er worden vijf kaarten open gelegd en bij elke kaart moet je zeggen of die hoger of lager dan de vorige is. Fout? Dan drink net zoveel slokken als er open kaarten op tafel liggen. Eventueel begin je weer opnieuw en ga je door tot je uit de bus bent.

Ben je hierna nou nog niet uitgespeeld? Dan heb je hier nog een paar toppers van drankspellen die je gegarandeerd een leuke avond bezorgen: Stef Stuntpiloot, Beerpong en Ik heb nog nooit.

Suusje

Al van jongs af aan op de ski piste te vinden, maar kiest tegenwoordig toch verdacht vaak voor de après-ski. Na een rondje borrels en wat shotjes gaan die afdalingen toch net een stukje soepeler.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.